Tytuł szkolenia

Petycje, skargi i wnioski w administracji publicznej – praktyczne aspekty rozpatrywania

Termin

04-12-2024, 05-12-2024

Termin

4-5.12.2024

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

Szkolenie stacjonarne

Liczba uczestników

15

Koszt

850.00 PLN

Prowadzący

Daniel Nowicki

Adresat

  • Wszyscy pracownicy administracji publicznej, którzy zaangażowani są w proces rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji
  • Pracownicy departamentów i wydziałów ds. prawnych, którzy chcą uzupełnić oraz zaktualizować swoją wiedzę w zakresie prowadzenia postępowania skargowego, wnioskowego oraz petycyjnego

Cele

  • Przedstawienie regulacji Kpa oraz ustawy o petycjach i zasad ich stosowania
  • Omówienie praktycznych aspektów realizacji przepisów o skargach i wnioskach oraz petycjach   

Efekty szkolenia

  • Nabycie umiejętności prawidłowego i terminowego prowadzenia postępowania petycyjnego, skargowego oraz wnioskowego
  • Pozyskanie umiejętności udzielania prawidłowych odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski (zawiadomień)

Program

  • Konstytucyjne uwarunkowania prawa do składania skargi, wniosku i petycji
  • Pojęcie petycji, skargi i wniosku
  • Relacja pomiędzy petycją, skargą oraz wnioskiem
  • Ochrona osób wnoszących petycję, skargę oraz wniosek
  • Właściwość organów w sprawach petycji, skarg oraz wniosków
  • Relacja między skargą i petycją a postępowaniem administracyjnym
  • Formy wnoszenia petycji, skargi i wniosku – wymogi i usuwanie braków formalnych
  • Przebieg postępowania w sprawie petycji, skarg i wniosków
  • Terminy rozpatrywania petycji, skarg i wniosku
  • Sposoby zwalczania opieszałości w załatwianiu petycji, skargi i wniosków
  • Postępowanie wyjaśniające w postępowaniu skargowym
  • Sposoby rozpatrywania petycji, skarg i wniosków (zawiadomienia)
  • Organizacja przyjmowania i załatwiania petycji, skarg i wniosków
  • Nadzór i kontrola nad prawidłowością działania organów w zakresie skarg, wniosków i petycji