Zakres szkolenia

Prawo pracy i HR

Tytuł szkolenia

Jak poprawnie stosować procedury wynikające z prawa pracy?

Termin

08-05-2024

Termin

8.05.2024

Czas trwania

6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy) godz. 9.00-14.00

Forma zajęć

Szkolenie online

Liczba uczestników

25

Koszt

550.00 PLN

Prowadzący

Monika Frączek

Adresat

  • pracownicy działów kadr
  • kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów
  • radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi

Cele

  • pomoc uczestnikom w zgodnym przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących prawa pracy
  • zaktualizowanie wiedzy uczestników na temat poprawnego stosowania przepisów
  • pomoc przy wykonywaniu codziennych obowiązków

Efekty szkolenia

  • zapoznanie się z obowiązującymi przepisami, orzecznictwem oraz wykładnią dotyczącą prawa pracy,
  • poszerzenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy,
  • pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce.

Program

  1. Jak powinna być przeprowadzana procedura wyboru przedstawicieli pracowników (urzędników) i do jakich celów potrzebne jest takie przedstawicielstwo?
  • W jakich sytuacjach przedstawicielem może być jeden pracownik (urzędnik)?
  • Jak poprawnie zmienić lub uzupełnić obowiązujące w urzędzie zasady wykonywania pracy zdalnej lub postanowienia regulaminu pracy? (zestawienie co warto doregulować lub zmienić po nowelizacjach przepisów),
  1. Jak powinna zostać zorganizowana procedura zgłoszeń dla sygnalistów? W tym:
  • Do czego będzie służyła taka procedura?
  • Jakie naruszenia będą mogły być zgłaszane w trybie zgłoszeń od sygnalistów?
  • Jaki akt prawny powinien regulować procedurę zgłoszeń? W jakim trybie powinien być wprowadzony?
  • Jakie postanowienia muszą znaleźć się w akcie regulującym procedurę?
  • Czy trzeba będzie przyjmować zgłoszenia anonimowe?
  • Na jakim etapie trzeba będzie spełnić obowiązki informacyjne w związku z wprowadzeniem procedury zgłoszeń?
  • Kto będzie obsługiwał procedurę? W jaki sposób będą mogły spływać zgłoszenia naruszenia prawa?
  • Jakie terminy będą obowiązywały w ramach procedury?
  • Ile będzie czasu na potwierdzenie sygnaliście przyjęcia jego zgłoszenia?
  • Ile będzie czasu na poinformowanie sygnalisty o podjętych działaniach następczych?
  • Czy trzeba będzie prowadzić rejestr zgłoszeń od sygnalistów? Jakie dane będą gromadzone w rejestrze? Ile czasu będą przechowywane dane w takim rejestrze? Co trzeba będzie zrobić z danymi z rejestru po zakończeniu okresu ich przechowywania?
  • Jaka będzie sankcja za posiadanie nieprawidłowej procedury zgłoszeń od sygnalistów?
  1. Jak powinna funkcjonować poprawna procedura monitoringu pracowników (urzędników)? w szczególności:
  • Jakie rodzaje monitoringu i na jakich zasadach można stosować? (stanowiska UODO),
  • Jak i w jakim akcie normatywnym wprowadzać wybrane formy monitoringu w urzędzie?
  • Ile dokumentów trzeba stworzyć, żeby zapewnić kompleksową regulację zasad monitorowania pracowników (urzędników) zgodnie z przepisami prawa pracy?
  • Czy trzeba przechowywać potwierdzenie otrzymania przez pracownika (urzędnika) wymaganych dokumentów?
  1. Jak powinna być poprawnie opracowana procedura antymobbingowa i antydyskryminacyjna w urzędzie i jak powinna działać?
  • Czy trzeba mieć procedurę antymobbingową? Czy trzeba mieć procedurę antydyskryminacyjną? (stanowiska PIP oraz wyroki Sądu Najwyższego),
  • Czy trzeba powołać Zespół lub Komisję antymobbingową/antydyskryminacyjną?
  • Jakie są wskazówki co do postanowień w takich procedurach wynikające z orzecznictwa sądów pracy oraz zaleceń PIP?
  • Jakie postanowienia powinny się znaleźć w procedurze antydyskryminacyjnej zgodnie z rekomendacjami Rzecznika Praw Obywatelskich?
  • Jakie są zasady dokumentowania zapoznania się pracowników (urzędników) z obowiązującymi w urzędzie procedurami?
  • Jakie dokumenty powinny być tworzone i gdzie przechowywane?
  1. Jak powinna przebiegać poprawna procedura współdziałania ze związkami zawodowymi, w tym przy wypowiadaniu umów o pracę?
  2. Co w szczególności powinno być uregulowane w procedurach ochrony danych osobowych w odniesieniu do obowiązków pracowników (urzędników)?
  3. Jak powinna być zorganizowana procedura kontroli trzeźwości oraz obecności w organizmie pracownika środków działających podobnie do alkoholu, w tym gdy urząd nie stosuje prewencyjnej samodzielnej kontroli?
  • Jakie kwestie należy uregulować w regulaminie pracy urzędu lub w obwieszczeniu?
  • Jakie koszty wiążą się z wprowadzeniem kontroli prewencyjnej? Jakie są w takim przypadku obowiązki informacyjne urzędu?
  • Jak poprawnie odsunąć od pracy i wezwać Policje, gdy w urzędzie nie stosuje się kontroli prewencyjnej?
  • Jak odsunąć od pracy i skontrolować pracującego zdalnie?
  • Jak uregulować wpływ kontroli na czas pracy pracownika (urzędnika) i na jego wynagrodzenie? Jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, a co urząd musi sam ustalić?
  • Jak czas kontroli musi być odzwierciedlony w ewidencji czasu pracy?
  • Jakie dane można gromadzić w związku z kontrolą?
  • Jak trzeba zakładać, prowadzić i ile czasu przechowywać część E akt osobowych pracownika (urzędnika)?