Tytuł szkolenia
Jak poprawnie stosować procedury wynikające z prawa pracy?
Czas trwania
6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy) godz. 9.00-14.00
Forma zajęć
Szkolenie online
Liczba uczestników
25
Koszt
550.00 PLN
Adresat
- pracownicy działów kadr
- kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów
- radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi
Cele
- pomoc uczestnikom w zgodnym przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących prawa pracy
- zaktualizowanie wiedzy uczestników na temat poprawnego stosowania przepisów
- pomoc przy wykonywaniu codziennych obowiązków
Efekty szkolenia
- zapoznanie się z obowiązującymi przepisami, orzecznictwem oraz wykładnią dotyczącą prawa pracy,
- poszerzenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy,
- pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce.
Program
- Jak powinna być przeprowadzana procedura wyboru przedstawicieli pracowników (urzędników) i do jakich celów potrzebne jest takie przedstawicielstwo?
- W jakich sytuacjach przedstawicielem może być jeden pracownik (urzędnik)?
- Jak poprawnie zmienić lub uzupełnić obowiązujące w urzędzie zasady wykonywania pracy zdalnej lub postanowienia regulaminu pracy? (zestawienie co warto doregulować lub zmienić po nowelizacjach przepisów),
- Jak powinna zostać zorganizowana procedura zgłoszeń dla sygnalistów? W tym:
- Do czego będzie służyła taka procedura?
- Jakie naruszenia będą mogły być zgłaszane w trybie zgłoszeń od sygnalistów?
- Jaki akt prawny powinien regulować procedurę zgłoszeń? W jakim trybie powinien być wprowadzony?
- Jakie postanowienia muszą znaleźć się w akcie regulującym procedurę?
- Czy trzeba będzie przyjmować zgłoszenia anonimowe?
- Na jakim etapie trzeba będzie spełnić obowiązki informacyjne w związku z wprowadzeniem procedury zgłoszeń?
- Kto będzie obsługiwał procedurę? W jaki sposób będą mogły spływać zgłoszenia naruszenia prawa?
- Jakie terminy będą obowiązywały w ramach procedury?
- Ile będzie czasu na potwierdzenie sygnaliście przyjęcia jego zgłoszenia?
- Ile będzie czasu na poinformowanie sygnalisty o podjętych działaniach następczych?
- Czy trzeba będzie prowadzić rejestr zgłoszeń od sygnalistów? Jakie dane będą gromadzone w rejestrze? Ile czasu będą przechowywane dane w takim rejestrze? Co trzeba będzie zrobić z danymi z rejestru po zakończeniu okresu ich przechowywania?
- Jaka będzie sankcja za posiadanie nieprawidłowej procedury zgłoszeń od sygnalistów?
- Jak powinna funkcjonować poprawna procedura monitoringu pracowników (urzędników)? w szczególności:
- Jakie rodzaje monitoringu i na jakich zasadach można stosować? (stanowiska UODO),
- Jak i w jakim akcie normatywnym wprowadzać wybrane formy monitoringu w urzędzie?
- Ile dokumentów trzeba stworzyć, żeby zapewnić kompleksową regulację zasad monitorowania pracowników (urzędników) zgodnie z przepisami prawa pracy?
- Czy trzeba przechowywać potwierdzenie otrzymania przez pracownika (urzędnika) wymaganych dokumentów?
- Jak powinna być poprawnie opracowana procedura antymobbingowa i antydyskryminacyjna w urzędzie i jak powinna działać?
- Czy trzeba mieć procedurę antymobbingową? Czy trzeba mieć procedurę antydyskryminacyjną? (stanowiska PIP oraz wyroki Sądu Najwyższego),
- Czy trzeba powołać Zespół lub Komisję antymobbingową/antydyskryminacyjną?
- Jakie są wskazówki co do postanowień w takich procedurach wynikające z orzecznictwa sądów pracy oraz zaleceń PIP?
- Jakie postanowienia powinny się znaleźć w procedurze antydyskryminacyjnej zgodnie z rekomendacjami Rzecznika Praw Obywatelskich?
- Jakie są zasady dokumentowania zapoznania się pracowników (urzędników) z obowiązującymi w urzędzie procedurami?
- Jakie dokumenty powinny być tworzone i gdzie przechowywane?
- Jak powinna przebiegać poprawna procedura współdziałania ze związkami zawodowymi, w tym przy wypowiadaniu umów o pracę?
- Co w szczególności powinno być uregulowane w procedurach ochrony danych osobowych w odniesieniu do obowiązków pracowników (urzędników)?
- Jak powinna być zorganizowana procedura kontroli trzeźwości oraz obecności w organizmie pracownika środków działających podobnie do alkoholu, w tym gdy urząd nie stosuje prewencyjnej samodzielnej kontroli?
- Jakie kwestie należy uregulować w regulaminie pracy urzędu lub w obwieszczeniu?
- Jakie koszty wiążą się z wprowadzeniem kontroli prewencyjnej? Jakie są w takim przypadku obowiązki informacyjne urzędu?
- Jak poprawnie odsunąć od pracy i wezwać Policje, gdy w urzędzie nie stosuje się kontroli prewencyjnej?
- Jak odsunąć od pracy i skontrolować pracującego zdalnie?
- Jak uregulować wpływ kontroli na czas pracy pracownika (urzędnika) i na jego wynagrodzenie? Jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, a co urząd musi sam ustalić?
- Jak czas kontroli musi być odzwierciedlony w ewidencji czasu pracy?
- Jakie dane można gromadzić w związku z kontrolą?
- Jak trzeba zakładać, prowadzić i ile czasu przechowywać część E akt osobowych pracownika (urzędnika)?
|