Tytuł szkolenia

Akademia Zamówień Publicznych

Termin

05-03-2024, 06-03-2024, 07-03-2024, 08-03-2024, 09-03-2024, 10-03-2024, 11-03-2024, 12-03-2024, 13-03-2024, 14-03-2024, 15-03-2024, 16-03-2024, 17-03-2024, 18-03-2024, 19-03-2024, 20-03-2024, 21-03-2024, 22-03-2024, 23-03-2024, 24-03-2024, 25-03-2024, 26-03-2024, 27-03-2024, 28-03-2024, 29-03-2024, 30-03-2024, 31-03-2024, 01-04-2024, 02-04-2024, 03-04-2024, 04-04-2024, 05-04-2024, 06-04-2024, 07-04-2024, 08-04-2024, 09-04-2024, 10-04-2024, 11-04-2024, 12-04-2024, 13-04-2024, 14-04-2024, 15-04-2024, 16-04-2024, 17-04-2024, 18-04-2024, 19-04-2024, 20-04-2024, 21-04-2024, 22-04-2024, 23-04-2024, 24-04-2024, 25-04-2024, 26-04-2024, 27-04-2024, 28-04-2024, 29-04-2024, 30-04-2024, 01-05-2024, 02-05-2024, 03-05-2024, 04-05-2024, 05-05-2024, 06-05-2024, 07-05-2024, 08-05-2024, 09-05-2024, 10-05-2024, 11-05-2024, 12-05-2024, 13-05-2024, 14-05-2024, 15-05-2024, 16-05-2024, 17-05-2024, 18-05-2024, 19-05-2024, 20-05-2024, 21-05-2024, 22-05-2024, 23-05-2024, 24-05-2024, 25-05-2024, 26-05-2024, 27-05-2024, 28-05-2024, 29-05-2024, 30-05-2024, 31-05-2024, 01-06-2024, 02-06-2024, 03-06-2024, 04-06-2024, 05-06-2024, 06-06-2024, 07-06-2024

Termin

ZJAZDY:
I zjazd: 5-8.03.2024
II zjazd: 19-22.03.2024
III zjazd: 16-19.04.2024
IV zjazd: 14-17.05.2024
V zjazd: 6-7.06.2024

Czas trwania

godz. 9.00-16.00, tj. 18 dni szkoleniowych (143 godz. dydaktyczne)

Forma zajęć

AZP jest realizowana w oparciu o koncepcję flipped blended training, czyli odwróconych szkoleń mieszanych. „Odwrócone”, gdyż nie zaczynamy zajęć od wykładu wprowadzającego, z którego niewiele pozostaje w głowach uczestników (wg badań, najwyżej 20% treści), na którym niektórzy się nudzą, a inni nie nadążają, po którym niewiele czasu pozostaje na praktykę. Poznanie teorii będzie poprzedzać właściwe szkolenie.

Liczba uczestników

30

Koszt

4800.00 PLN

Adresat

pracownicy instytucji zamawiających każdego rodzaju oraz inne osoby poszukujące dogłębnej wiedzy z zakresu zamówień publicznych, którzy posiadają już dobrą znajomość przepisów prawa zamówień publicznych

Cele

wyposażenie absolwenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do przygotowania
i prowadzenia postępowań w sposób maksymalizujący prawdopodobieństwo osiągnięcia zakładanych rezultatów udzielanego zamówienia

Efekty szkolenia

absolwent Akademii:

  • rozumie rolę nabywców w zapewnieniu racjonalnego, biznesowego podejścia do zamówień publicznych rozumianych jako całościowy proces od zdefiniowania potrzeby do jej zaspokojenia
  • posiada umiejętność współpracy z pracownikami komórek merytorycznych
  • w celu określenia warunków zamówienia pozwalających na zgodne
  • z prawem osiągnięcie celów merytorycznych zamówienia
  • rozumie cele i ograniczenia funkcjonowania wykonawców i posiada umiejętność współpracy z wykonawcami dla wypracowania warunków zamówienia pozwalających na jego wykonanie na najlepszych warunkach rynkowych
  • posiada umiejętność podejmowania i uzasadniania właściwych decyzji w trakcie przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
  • oraz w trakcie jego realizacji
  • posiada znajomość dobrych i złych  praktyk stosowanych w przeszłości i jest
  • w stanie wnieść wartość dodaną do wypracowania nowych dobrych praktyk
  • w zakresie zamówień publicznych

Program

Moduł I Wprowadzenie. Istota zamówień publicznych (2 dni)

  1. Cele zamówień publicznych
    • Efektywność gospodarowania środkami publicznymi
      1. Wydatki celowe i oszczędne
      2. Maksymalizacja efektów
      3. Optymalny dobór metod i środków
    • Realizacja polityki zakupowej państwa
      1. Innowacje
      2. Wsparcie MSP
      3. Zielone zamówienia
      4. Aspekty społeczne
      5. Elektronizacja
    • Przeciwdziałanie zjawiskom negatywnym
      1. Zasady etyczne w zamówieniach publicznych (compliance)
      2. Przeciwdziałanie konfliktom interesów
      3. Zasady wykrywania nadużyć
    • Zapewnienie dostępu do zamówień w ramach rynku wewnętrznego UE: swoboda przepływu osób, towarów, kapitału, swoboda prowadzenia działalności
  2. Pzp w systemie prawa
    • Prawo publiczne czy prywatne? Imperium a dominium, postępowanie administracyjne a postępowanie cywilne
    • Ustawa Pzp jako zbiór praw podmiotowych wykonawców
    • Stosowanie wykładni „co nie jest zakazane – jest dozwolone” i jej ograniczenia
  3. Zasady udzielenia zamówień
    • Zasady Pzp
      1. Równe traktowanie
      2. Uczciwa konkurencja
      3. Przejrzystość
      4. Proporcjonalność
      5. Efektywność
    • Zasada wzajemnego uznawania
    • Zasady kodeksowe: zasady współżycia społecznego, uczciwość kupiecka, nie wykorzystywanie pozycji dominującej
  4. Zamówienia publiczne w organizacji
    • Cele i zadania instytucji zamawiającej i jej komórek organizacyjnych
    • Rola komórki zamówień publicznych
      1. Realizacja celów zakupowych organizacji
      2. Wyodrębnienie komórki zamówień publicznych i jej umiejscowienie w strukturze
      3. Współpraca z klientami wewnętrznymi
      4. Współpraca z wykonawcami
      5. Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)
      6. Bezpieczeństwo, ryzyko
    • Komisja przetargowa jako zespół zadaniowy
      1. Rodzaje komisji przetargowych
      2. Zakresy czynności komisji
      3. Skład komisji, rola poszczególnych członków
      4. Współpraca członków komisji
      5. Kupcy (nabywcy), dwójki (tandemy) zakupowe
  • Opracowanie polityki zakupowej organizacji (warsztat umiejętności)

Moduł II Szacowanie wartości zamówienia. Planowanie. Strategie zakupowe (2 dni)

  1. Szacowanie wartości zamówienia
    • Pojedyncze zamówienie
    • Dostawy podobne: „jeden cel” i „jeden sklep”
    • Usługi
    • Roboty budowlane
      1. Pojęcie obiektu budowlanego
      2. Wartość kosztorysowa a wartość zamówienia
    • Maksymalna wartość zobowiązania
  2. Planowanie zamówień
    • Horyzont czasowy planowania wydatków
    • Plan zamówień a plan finansowy
  3. Centralizacja i decentralizacja zamówień
    • Centralizacja
      1. Centralizacja: zapotrzebowania, zamawiania, kupowania
      2. Koncentracja a centralizacja
      3. Narzędzia centralizacji: konsorcja zamawiających, centralny zamawiający, grupy zakupowe
    • Decentralizacja
      1. Zamówienia udzielane przez jednostki organizacyjne
      2. Dzielenie zamówień
      3. Oferty częściowe, polityka rabatowa
  4. Analiza rynku. Współpraca z wykonawcami
    • Źródła wiedzy o potencjalnych wykonawcach
    • Wstępne konsultacje rynkowe
    • Analiza ryzyka związanego z wykonawcami
    • Kategoryzacja wykonawców
    • Ocena wykonawców
    • Zarządzanie relacjami z wykonawcami (SRM)
  5. Strategie zarządzania kategorią
    • Drzewo kategorii zakupowych
    • Analiza zamówień metodą ABC
    • Analiza XYZ
    • Macierz Kraljica
    • TCO
    • 5 sił Portera
  6. Opracowanie strategii zarządzania kategorią zakupową (warsztat umiejętności)

 

Moduł III Analiza przedwdrożeniowa. Przygotowanie postępowania. Wybór trybu (2 dni)

  1. Analiza potrzeb i wymagań
    • Identyfikacja potrzeb i definiowanie celów
    • Analiza kosztów i korzyści
    • Wybór sposobu zaspokojenia potrzeb
      1. Wykonanie siłami własnymi (make or buy)
      2. Koncesja – PPP – zamówienie publiczne - outsourcing
    • Analiza ryzyka
  2. Przedmiot zamówienia
    • Opis przedmiotu zamówienia
      1. Opis techniczny
      2. Opis funkcjonalny
    • Trwałość relacji z wykonawcami a konkurencyjność i efektywność
      1. Zakres podstawowy i warunkowy
      2. Umowy wieloletnie z możliwością rozwiązania
      3. Opcje
      4. Umowy ramowe
      5. System kwalifikowania
      6. DSZ
  3. Tryby udzielania zamówienia
    • Formalne i merytoryczne przesłanki wyboru trybu
    • Konkurs

Moduł IV Opracowanie dokumentów zamówienia. Zamówienia strategiczne. Elektronizacja (2 dni)

  1. Sporządzanie dokumentów zamówienia
    • Ogłoszenia
    • Specyfikacja warunków zamówienia
    • Opis potrzeb i wymagań
  2. Klauzule społeczne
  3. Zielone zamówienia
  4. Przebieg postępowań
  5. Stosowanie narzędzi elektronicznych
    • Portale zakupowe
    • Aukcja i licytacja
    • E-katalogi i inne formy e-zamówień

Moduł V Kwalifikacja wykonawców (2 dni)

  1. Kwalifikacja wykonawców   
    • Swoboda dostępu do zamówień a wiarygodność wykonawcy
    • Podstawy wykluczenia
    • Warunki udziału
      1. Uprawnienia do występowania w obrocie
      2. Uprawnienia do prowadzenia działalności
      3. Zdolności techniczne i zawodowe
      4. Sytuacja ekonomiczna i finansowa
    • Podmiotowe środki dowodowe
    • Prekwalifikacja, kryteria selekcji
    • Potwierdzenie kwalifikacji
      1. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie
      2. Możliwość polegania na potencjale podmiotów trzecich

Moduł VI Wybór najkorzystniejszej oferty (2 dni)

  1. Badanie ofert
    • Składanie i otwarcie ofert
    • Wyjaśnianie i poprawianie treści oferty
    • Przesłanki odrzucenia oferty
    • Rażąco niskie ceny
  2. Kryteria oceny ofert
    • Podstawowe zasady odnoszące się do oceny ofert
    • Strategie i zasady wyboru oferty
    • Rodzaje kryteriów ze względu na przedmiot oceny
    • Dobór kryteriów i ich wag Procesem Hierarchii Analitycznej (warsztat umiejętności)
    • Zasady oceny ofert: kryteria wymierne i niewymierne
  3. Zakończenie postępowania

Moduł VII Umowy w sprawie zamówień publicznych. Analiza powdrożeniowa (2 dni)

  1. Umowy w sprawach zamówień publicznych na tle kodeksu cywilnego
    • Zasada swobody umów i jej ograniczenia wynikające z ustawy Pzp – klauzule abuzywne
    • Typy umów
    • Istotne postanowienia umowy: kto, co, komu, kiedy, za ile
    • Odbiory, płatności, pokwitowanie
    • Gwarancja, rękojmia, zabezpieczenie należytego wykonania umowy
    • Kary umowne, odszkodowanie, odstąpienie od umowy
  2. Tworzenie istotnych postanowień umowy
    • Umowy najkorzystniejsze ekonomicznie
      1. Identyfikacja ryzyka i jego wycena
      2. Przyporządkowanie ryzyka stronom umowy
    • Efektywne postanowienia umowy (warsztaty)
      1. Przedmiot umowy: umowy starannego działania a umowy rezultatu, przedmiot określony co do gatunku a wskazanie marki, elastyczny zakres prac
      2. Określenie wysokości wynagrodzenia/ceny: ryczałtowe, kosztorysowe, poprzez wskazanie podstaw, mieszane
      3. Dostosowanie wynagrodzenia/ceny do zmieniających się warunków
    • Podwykonawstwo
  3. Zmiana umowy
    • Zasada niezmienności umów i jej rola w systemie zamówień
    • Dopuszczalny zakres zmian umów i ewolucja przepisów w tym zakresie
    • Przewidywanie zmian umowy
  4. Rozstrzyganie sporów
  5. Analiza powdrożeniowa

Moduł VIII Zamówienie jako projekt (2 dni)

  1. Zarządzanie projektami (warsztat umiejętności)

Moduł IX Komunikacja i negocjacje w zamówieniach publicznych (2 dni)

     30. Trening negocjacyjny (warsztat umiejętności)     

 

Do uzyskania zaświadczenia potwierdzającego udział w szkoleniu wymagane jest min. 80% frekwencji.