Zakres szkolenia
KOMPETENCJE I ROZWÓJTytuł szkolenia
Styl korespondencji urzędowej - poprawny, przyjazny, komunikatywny
Termin
11-06-2015, 12-06-2015
Czas trwania
godz. 10.00-17.00
Forma zajęć
elementy wykładu, pogadanka, prezentacja, ćwiczenia redakcyjne, rozmowa moderowana, elementy burzy mózgówLiczba uczestników
15.Koszt
850.00 PLNAdresat
- pracownicy urzędów redagujący rozmaite pisma do odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych
- pracownicy urzędów tworzący akty prawne
- kadra kierownicza urzędów średniego szczebla
- pracownicy urzędów zajmujący się obsługą obywateli
Cele
- zwiększenie kompetencji językowych urzędników
- przekazanie podstawowych informacji z zakresu stylistyki ze szczególnym uwzględnieniem stylu urzędowego
- doskonalenie umiejętności praktycznego stosowania zasad komunikatywnego i poprawnego redagowania pism urzędowych
Efekty szkolenia
- Styl urzędowy na tle innych odmian funkcjonalnych współczesnej polszczyzny; cel i temat pism urzędowych
- Cechy stylu urzędowego – zalety i wady
- Rola nadawcy i odbiorcy w komunikacji urzędowej
- Cechy komunikatywnego stylu: jasność, prostota, zwięzłość, konstrukcyjność, konkretność, dynamiczność, stosowność
- Jasność tekstu, czyli zrozumiałość – językowe środki wyrażania
- Prostota, czyli przeciwieństwo zawiłości – językowe środki wyrażania
- Zwięzłość, czyli treściwość
- Konstrukcyjność, czyli spójność
- Konkretność, czyli obrazowość
- Dynamiczność, czyli działanie
- Stosowność, czyli odpowiedniość
- Rola poprawnego języka; błędy istotne z punktu widzenia zrozumiałości przekazu
- Układ graficzny, czyli przejrzystość tekstu
- Podsumowanie – najważniejsze cechy udanego tekstu urzędowego