Tytuł szkolenia

Przyjazny język urzędowy i skuteczna komunikacja w urzędzie

Termin

15-11-2023, 16-11-2023

Termin

15-16.11.2023

Czas trwania

2 dni szkoleniowe, 14 godzin dydaktycznych (godz. 8.30-14.30)

Forma zajęć

Szkolenie online: warsztaty

Liczba uczestników

BRAK MIEJSC

Koszt

550.00 PLN

Prowadzący

Joanna Kałużna-Ross

Adresat

Pracownicy administracji publicznej

Cele

Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania tekstów urzędowych oraz doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim.

Efekty szkolenia

Wiedza zdobyta podczas szkolenia pozwoli jego uczestnikom na świadomy, optymalny dobór zwrotów, form gramatycznych i środków stylistycznych. W efekcie będą potrafili przygotowywać teksty będące wzorem jasności, precyzji i zwięzłości.  

Program

Podczas zajęć są omawiane najbardziej typowe błędy językowe. Z jednej strony szkolenie jest wykładnią normy, a z drugiej - prezentuje najważniejsze tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.

Wszystkie analizowane zdania są autentyczne. Zawierają błędy i nielogiczne sformułowania, które czasem wywołują komiczny efekt albo bywają niejednoznacznie rozumiane. To ostrzeżenie, jakie mogą być konsekwencje niesprawnego posługiwania się językiem.

 

 

 

  • Wprowadzenie. Zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego.
  • Dostosowanie tekstu do jego odbiorcy (odbiorca zewnętrzny a wewnętrzny).
  • Norma wzorcowa a norma użytkowa.
  • Ortografia  (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia partykuły przeczącej nie),  najnowsze zmiany w zakresie ortografii, zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych, zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń).
  • Zasady interpunkcji. Przecinek wpływający na rozumienie zdania.
  • Odmiana wyrazów kłopotliwych (m. in. odmiana nazwisk i nazw miejscowości).
  • Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.
  • Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe.
  • Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.

 

  • Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.
  • Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie).
  • Szablon językowy, wyrazy nadużywane.
  • Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność.
  • Abecadło prostego języka – główne zasady jasnego konstruowania komunikatów w korespondencji oficjalnej.
  • Upraszczanie wypowiedzi (metody i dobre praktyki).
  • Redagowanie dostępnych informacji pod kątem osób z niepełnosprawnościami.

 

  • Spójność i kompozycja tekstu.
  • Najnowsze polskie słownictwo (m.in. zapożyczenia, wyrazy modne).
  • Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja  tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące.
  • Prawidłowe pod względem technicznym rozmieszczenie tekstu w piśmie urzędowym.
  • Etykieta językowa.
  • Zasady netykiety i kultura komunikacji elektronicznej.
  • Tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne.
  • Praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności.
  • Sesja pytań i odpowiedzi.