Tytuł szkolenia

Przyjazny język urzędowy i skuteczna komunikacja w administracji publicznej

Termin

07-05-2024, 08-05-2024

Termin

7-8.05.2024

Czas trwania

2 dni szkoleniowe, 16 godzin dydaktycznych (godz. 8.00-15.00)

Forma zajęć

Szkolenie stacjonarne

Liczba uczestników

15

Koszt

850.00 PLN

Prowadzący

Joanna Kałużna-Ross

Adresat

Pracownicy administracji publicznej

Cele

  • zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania tekstów urzędowych,
  • doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim,
  • ćwiczenie technik komunikacji i umiejętności interpersonalnych.

Efekty szkolenia

W dzisiejszym świecie dobra komunikacja z klientem jest wyznacznikiem wysokiej jakości usług i skuteczności funkcjonowania urzędu. Właściwe rozpoznanie oczekiwań, sposób prowadzenia rozmowy oraz asertywna postawa urzędnika czynią komunikację z klientem skuteczną dla obu stron.

Korzyści dla uczestnika:

  • umiejętność przygotowywania tekstów urzędowych będących wzorem jasności, precyzji i zwięzłości,
  • autodiagnoza stylu komunikowania,
  • poznanie zasad efektywnej komunikacji w kontaktach urzędowych,
  • zwiększenie świadomości popełnianych błędów,
  • pewność siebie i swoboda podczas rozmowy.

Program

Szkolenie ma charakter warsztatowy. Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi: burza mózgów, ćwiczenia indywidualne i w grupach, analiza przypadku, dyskusje moderowane,  krótkie prezentacje i testy diagnostyczne.

  • Style komunikowania się a typy osobowości i role w grupie, systemy reprezentacji sensorycznej – autodiagnoza.
  • Asertywna komunikacja w pracy urzędnika – rozróżnienie zachowań asertywnych, uległych i agresywnych, model asertywnej odmowy, wyrażanie i przyjmowanie krytyki, mapa asertywności.
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna - co wpływa negatywnie, a co pozytywnie na wizerunek urzędnika i urzędu.
  • Przeszkody związane z procesem komunikacji – jak je rozpoznać, techniki umożliwiające przezwyciężenie trudnych sytuacji, rodzaje filtrów osobistych.
  • Profesjonalna autoprezentacja pracownika urzędu – m. in. wskaźniki sympatii, braku asertywności, pewności siebie, władzy, statusu i dominacji, znaczenie kolorów.
  • W poszukiwaniu lepszego zrozumienia - rodzaje i funkcje pytań, różnica między słuchaniem aktywnym a biernym, parafraza a klaryfikacja, komunikat „ja” i jego zastosowanie.
  • Praca z trudnym klientem – przełamywanie negatywnych wzorców zachowań.
  • Język dobrej komunikacji , środki argumentacji.

 

  • Zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego.
  • Ortografia  (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia partykuły przeczącej nie),  najnowsze zmiany w zakresie ortografii, zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych, zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń) oraz interpunkcja. 
  • Odmiana wyrazów kłopotliwych (m.in. odmiana nazwisk).
  • Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.
  • Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe.
  • Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.

 

  • Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.
  • Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie), szablon językowy, wyrazy nadużywane.
  • Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność.
  • Zasady prostego języka w korespondencji oficjalnej.
  • Redagowanie informacji pod kątem osób z  niepełnosprawnościami.
  • Spójność i kompozycja tekstu.
  • Najnowsze polskie słownictwo (m. in. zapożyczenia, wyrazy modne).
  • Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja  tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące.
  • Prawidłowe pod względem technicznym rozmieszczenie tekstu w piśmie urzędowym.
  • Zasady  netykiety.
  • Tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne.