Tytuł szkolenia

Protokół dyplomatyczny i etykieta urzędnicza

Termin

10-10-2024

Termin

10.10.2024

Czas trwania

8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

Szkolenie stacjonarne, wykład, dyskusja, ćwiczenia

Liczba uczestników

20

Koszt

600.00 PLN

Prowadzący

Bogumiła Więcław

Adresat

  • Osoby pracujące w administracji publicznej: państwowej i samorządowej odpowiedzialne za kontakty z partnerami zewnętrznymi
  • Osoby zainteresowane poszerzeniem wiedzy z zakresu protokołu dyplomatycznego i savoir-vivre
  • Osoby pragnące zdobyć swobodę w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych z przedstawicielami polskimi i zagranicznymi w celu lepszego osiągania celów zawodowych

Cele

  • Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji imprez i wydarzeń oficjalnych, z udziałem partnerów polskich i zagranicznych
  • Zdobycie umiejętności pozytywnego kreowania wizerunku urzędu/instytucji przez zewnętrznych odbiorców
  • Budowanie właściwych relacji i kontaktów z przedstawicielami z Polski i zagranicy

Efekty szkolenia

  • umiejętność zastosowania zasady protokołu dyplomatycznego w budowaniu pozytywnego wizerunku państwa, urzędu, instytucji, organizacji i firmy
  • umiejętność zapobiegania sytuacjom konfliktowym, co pozwala na realizację celów zawodowych w relacjach z partnerami polskimi i zagranicznymi

Program

  1. Pojęcie protokołu dyplomatycznego
    • Pojęcie protokołu dyplomatycznego (ceremoniał, etykieta, savoir-vivre)
  2. Zasady precedencji
    • Kto pierwszy w sytuacjach oficjalnych, zawodowych i towarzyskich
    • Precedencja państwowa, dyplomatyczna, biznesowa
    • Zasada prawej strony
    • Zasada alternatu przy podpisywaniu umów
    • Zajmowanie miejsc podczas spotkań, konferencji, rozmów, negocjacji, w gabinecie, w samochodzie, przy stole
  3. Kontakty interpersonalne
    • Pierwsze wrażenie
    • Pozdrawianie
    • Powitanie
    • Pożegnanie
    • Po czyjej stronie leży inicjatywa gestów
    • Uścisk dłoni, podawanie rąk, całowanie w rękę
    • Przedstawianie siebie i innych
    • Rozmowa – formy kurtuazyjne, sztuka niezobowiązującej rozmowy tzw. small talk
    • Sytuacje niezręczne i gafy – jak z nich wybrnąć?
  4. Bilety wizytowe
    • Rodzaje i funkcje
    • Zasady wymieniania wizytówek
  5. Profesjonalny wizerunek
    • Ubiór stosowny w biurze
    • Ubiór stosowny w sytuacjach oficjalnych
    • Podstawowe uchybienia pań i panów
    • Dress code na zaproszeniach
  6. Przyjecia i etykieta stołu
    • Zaproszenia
    • Przyjęcia na stojąco
    • Rola i obowiązki gospodarza i gości
  7. Wizyty i delegacje zagraniczne
    • Rodzaje i formy delegacji
    • Przygotowanie i realizacja programu
    • „Infrastruktura” – finanse, transport i zakwaterowanie, tłumacze
    • Elementy zasadnicze: rozmowy i negocjacje, wizyty i spotkania, sporządzanie i podpisywanie umów, konferencje prasowe i wywiady, przyjęcia i posiłki
    • Elementy dodatkowe: program prywatny, kulturalno-rozrywkowy, współmałżonkowie
    • Kwiaty i upominki
  8. Podróże zagraniczne
    • Przygotowanie do wyjazdu
    • Co należy wiedzieć przed wyjazdem służbowym za granicę
  9. Międzynarodowy savoir-vivre
    • Spotkania z przedstawicielami rożnych kultur
    • Różnice kulturowe