Zakres szkolenia
Kompetencje kierowniczeTytuł szkolenia
Komunikacja bez przemocy - kluczowa umiejętność podwładnego i lidera w nowoczesnym świecie
Termin
26.02.2026
Czas trwania
7 godzin dydaktycznych, godz. 9.00-15.00
Forma zajęć
stacjonarneLiczba uczestników
16Koszt
590.00 PLNProwadzący
Barbara GańczaAdresat
wszyscy pracownicy administracji publicznej , którzy mają problem z komunikacją i trudności w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych w relacjach z podwładnymi, współpracownikami i przełożonymi
Cele
wyposażenie uczestników w umiejętności komunikacyjne, które pozwolą komunikować się z podwładnymi, przełożonymi i współpracownikami oraz petentami zgodnie z zasadami empatii, szacunku i współpracy wg Marshalla Rosenberga
Efekty szkolenia
Uczestnicy po szkoleniu:
- wiedzą czym jest komunikacja bez przemocy i czym się charakteryzuje,
- znają nazewnictwo związane z „językiem żyrafy i szakala” i wiedzą czym się charakteryzują poszczególne sposoby komunikacji,
- potrafią rozróżnić komunikację bez przemocy od komunikacji oskarżającej, agresywnej i etykietującej,
- potrafią stosować komunikaty empatyczne, które są charakterystyczne dla komunikacji bez przemocy,
- rozwiną świadomość własnych emocji, potrzeb i oczekiwań w sytuacjach trudnych w środowisku pracy,
- poznają czynniki sprzyjające budowaniu środowiska pracy, w którym stosuje się komunikację bez przemocy,
- wiedzą, jak mówić, żeby:
- nie oceniać rozmówcy, nie używać stereotypów
- formułować potrzeby i prośby w celu nawiązania porozumienia
Program
1. Czym jest komunikacja bez przemocy? - definicja NVC, charakterystyka, historia powstania. Co symbolizuje „język żyrafy i szakala” w komunikacji interpersonalnej
2. Czterostopniowy model porozumienia bez przemocy i jak go rozumieć?
- obserwacja bez ocen
- wyrażanie emocji
- określanie potrzeb
- formułowanie próśb
3. Obserwacje i uczucia w komunikacji interpersonalnej nastawionej na porozumienie
- czym różni się obserwacja od oceny?
- wyrażanie obserwacji na przykładach z życia
- czym jest etykietowanie?
- jakie są skutki etykietowania w relacjach?
- różnice między uczuciem a emocją
- jak rozpoznawać emocje w ciele?
- jak określać emocje w skali?
4. Potrzeby i prośby w komunikacji interpersonalnej nastawionej na współpracę
5. Jak komunikować się bez przemocy?
- słowa zakazane, blokujące współczucie, porównania, osądy
- słowa pożądane, parafraza, klaryfikacja
- wyrażanie obaw, zadawanie pytań
- komunikat przyjmowany: co słyszę?
- komunikat nadawany: co słyszysz?
- komunikat „JA” a nie „TY”
6. Rozwiązywanie konfliktów z użyciem NVC
- jak stosować NVC w trudnych sytuacjach zawodowych np. konflikt ze współpracownikiem, rozmowa z przełożonym
- cztery warianty odbioru trudnych komunikatów
- kontrola nad wyrażaniem gniewu
- rozpoznawanie potrzeb w komunikatach agresywnych
- jak okazać empatię i stworzyć warunki do porozumienia?
- używanie języka działań w celu osiągnięcia planowanego rezultatu
7. Podsumowanie, dyskusja, wnioski