Zakres szkolenia
Kompetencje kierowniczeTytuł szkolenia
Asertywny lider - czyli jak skuteczniej komunikować się z zespołem i pracownikami
Termin
25.02.2026
Czas trwania
7 godzin dydaktycznych, godz. 9.00-15.00
Forma zajęć
stacjonarneLiczba uczestników
16Koszt
590.00 PLNProwadzący
Barbara GańczaAdresat
wszyscy pracownicy administracji publicznej , którzy mają problem z komunikacją i wyznaczaniem granic w relacjach z podwładnymi, współpracownikami i przełożonymi
Cele
Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu technik komunikacji asertywnej, wyznaczania granic, budowania relacji zawodowych opartej na jasnych regułach i szacunku.
Efekty szkolenia
Dzięki warsztatom uczestnicy:
- poznają zasady skutecznej komunikacji asertywnej
- podniosą samoświadomość w zakresie własnych granic oraz obszarów do rozwoju z zakresu efektywności i asertywności
- poznają techniki asertywności, nauczą się komunikatów asertywnych, będą umieli wyrażać opinię, krytykę oraz prośbę w sposób asertywny
- poznają schemat dyplomatycznej odmowy i prezentowania poglądów
- będą mieli świadomość postaw agresywnych, uległych i asertywnych i korzyści z każdego zachowania
- podniosą pewność siebie w relacjach z innymi, będą umieli obronić się przed słownym atakiem i krytyką w sposób asertywny, bez poczucia porażki lub winy
- nauczą się budować pozytywne relacje międzyludzkie oparte na zaufaniu i wyrażaniu własnych emocji, nauczą się argumentować i będą mogli świadomie kształtować relacje w życiu zawodowym i osobistym
Program
1. Pojęcie asertywności
2. Rodzaje granic i sposoby ich obrony w życiu zawodowym i prywatnym
3. Umiejętność rozróżniania postawy asertywnej - agresywnej - uległej
4. Asertywna reakcja na krytykę
5. Techniki komunikacji asertywnej
-parafrazowanie
-istota komunikatu zwrotnego
-przypuszczanie
-perswazja a manipulacja
6. Jak radzić sobie z agresją przełożonego/pracownika?
7. Jak radzić sobie z uległością swoją i pracownika ?
8. Asertywna odmowa
9. Rola komunikatu „JA” - warsztat ( FUKO)
10. Asertywne sposoby wyrażania próśb i poleceń ( model SSC)
11. Omówienie aspektów monologu wewnętrznego
12. Znaczenie : „MUSZĘ „ „POWINIENEM” „DECYDUJĘ” „WYBIERAM” w komunikacji interpersonalnej
13. Techniki asertywności - praktyczne wykorzystanie w scenkach