Tytuł szkolenia
Identyfikacja i analiza ryzyka w administracji w procesie kontroli zarządczej
Termin
19-20.11.2018
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
Wykład przy użyciu prezentacji multimedialnej, warsztaty, ćwiczenia indywidualne, dyskusje i studia przypadków; Cykl Kolba; Action learning; Burza mózgów.Liczba uczestników
25Koszt
990.00 PLNProwadzący
dr Artur BartoszewiczAdresat
- kadra kierownicza urzędów
- pracownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni m.in. za budżetowanie zadaniowe, kontrolę zarządczą i zarządzanie ryzykiem
Cele
Przedstawienie metodyki przeprowadzania analiz ryzyka w procesach podejmowania decyzji w administracji publicznej. Uczestnicy zostaną zapoznani z podstawami zasad i technikami zarządzania ryzykiem, w tym wymaganiami MF w zakresie kontroli zarządczej, ale również ze standardami światowymi. Zaprezentowane zostaną praktyczne przykłady metod i technik analitycznych służących identyfikacji i ocenie ryzyka. Przedmiot ma celu zbudowanie praktycznych umiejętności i kompetencji z obszaru projektowania i interpretacji systemu zarządzania ryzykiem oraz kształtowania kontroli zarządczej w administracji publicznej.
Efekty szkolenia
- Właściwe identyfikowanie i interpretowanie zasady identyfikacji, analizy i zarządzania ryzykiem wg wybranych koncepcji i metodyk zarządczych;
- Rozumienie zasady konstruowania systemu zarządzania ryzykiem w administracji publicznej;
- Poznanie metod i technik analitycznych zgodnych z metodyką MF i KE oraz wybranych krajów UE.
Program
BLOK I Zarządzanie ryzykiem – wprowadzenie.
- Ryzyko w administracji publicznej – podstawy prawne.
- Podstawowe definicje: (ryzyko; czynniki ryzyka, waga ryzyka, zarządzanie ryzykiem).
- Stany podejmowania decyzji - podejmowanie decyzji a ryzyko.
- Ryzyko – różne określenia (kontekst) i kategorie ryzyka.
- Typologia ryzyka.
BLOK II Cele i zasady zarządzania ryzykiem.
- Zarządzanie ryzykiem jako obligatoryjny element kontroli zarządczej.
- Standardy kontroli zarządczej.
- Wskazówki Ministerstwa Finansów.
- Koncepcje zarządzania ryzykiem wg COSO, FERMA, M_o_R – przegląd metod i technik.
- Proces zarządzania ryzykiem (zarządzanie ryzykiem w projekcie wg PMBOK Guide, podejście do ryzyka wg PMI).
BLOK III Organizowanie procesu zarządzania ryzykiem
- Cele i mierniki ich realizacji w jednostce organizacyjnej;
- Identyfikacja ryzyka – czynniki wewnętrzne, zewnętrzne;
- Źródła poszukiwań ryzyka w urzędzie/ministerstwie;
- Metody i techniki identyfikacji ryzyka;
- Ocena ryzyka (skutek, prawdopodobieństwo, istotność);
- Mapa/macierz ryzyka (3x3, 5x5);
- Rodzaje reakcji na ryzyko;
- Monitoring ryzyka.
BLOK IV Metody identyfikacji i szacowania skutków ryzyka – warsztaty
- Burze mózgów i inne metody identyfikacji ryzyka.
- Kwestionariusze – narzędzia analityczne.
- Analiza potencjalnych strat – skutków zmaterializowania ryzyka.
- Analiza środowiskowa.
- Scenariusze zagrożeń.
- Szacowanie prawdopodobieństwa.
- Szacowanie skutków.
- Mapowanie ryzyka.
- Hierarchizacja ryzyk.
- Określanie reakcji na ryzyko.
BLOK V Dokumentowanie zarządzania ryzykiem - warsztaty
- Polityka zarządzania ryzykiem w organizacji – administracji publicznej.
- Rejestry i Mapy ryzyka.
- Raportowanie.
BLOK VI Struktura zarządza ryzykiem
- Budowa zespołu zarządzania ryzykiem w jednostce.
- Monitorowanie i ewaluacja ryzyka.
- Rola kierownika jednostki i pracowników,
- Sposoby skutecznej i efektywnej koordynacji.
BLOK VII Podsumowanie
- Dlaczego należy zarządzać ryzykiem;
- Przykłady dobrych praktyk zarządzania ryzykiem w administracji publicznej.