Zakres szkolenia

Etyka

Tytuł szkolenia

Dylematy etyczne w pracy urzędnika – warsztaty

Termin

24-10-2017

Termin

24.10.2017

Czas trwania

8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

Warsztaty

Liczba uczestników

16

Koszt

570.00 PLN

Adresat

  • doradcy etyczni
  • koordynatorzy Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji
  • urzędnicy odpowiedzialni za tworzenie procedur antykorupcyjnych
  • urzędnicy odpowiedzialni za systemy powiadamiania o nieprawidłowościach, urzędnicy zarządzający zespołami pracowniczymi

Cele

Zdobycie wiedzy praktycznej  i umiejętności z zakresu kształtowania i promocji etyki urzędniczej.

Efekty szkolenia

Uczestnicy będą znali:

  • przykłady najczęstszych sytuacji wyzwań etycznych spotykanych w służbie cywilnej
  • metody wspierania urzędników, zarówno stopnia podstawowego jak
  • i zarządczego, w sytuacji wyzwań etycznych
  • metody promowania etyki urzędniczej i zapobiegania sytuacjom nieetycznym

Uczestnicy będą potrafić:

  • rozpoznawać sytuacje potencjalnych wyzwań etycznych
  • pomagać urzędnikom w rozstrzyganiu wątpliwości
  • tworzyć skuteczne procedury proetyczne i antykorupcyjne dla zespołów i instytucji
  • wspierać zarządzających w skutecznym zapobieganiu zachowaniom nieetycznym

Program

  • Przyczyny zachowań niezgodnych z etyką urzędniczą. Kiedy i dlaczego uczciwi ludzie kradną?
    • konflikt motywu wartości z motywem korzyści własnej,
    • sytuacja wyboru między korzyścią własną a wartościami służby cywilnej w pracy urzędnika państwowego,
    • usprawiedliwienia społecznie uzgadniane jako metoda uzyskania przyzwolenia społecznego na czyny nieetyczne
  • Etyka pracownicza w administracji państwowej.
  • Przykłady sytuacji mogących prowadzić do naruszania zasady etyki urzędniczej – specyficzne przypadki
  • „Granice wdzięczności” – prawo a zwyczaje i przyzwolenie społeczne.
    • elementy prawa pracy i przepisów antykorupcyjnych potrzebnych urzędnikom, w codziennej pracy
    • połączenie metod systemowych z wiedzą o zjawiskach społecznych
  • Tworzenie skutecznych polityk i procedur wewnętrznych.
  • Metody radzenia sobie w sytuacjach wątpliwych etycznie.
  • Zarządzanie i rola przełożonego we wzmacnianiu etyki pracowniczej i zapobieganiu korupcji.
  • Budowanie kultury organizacyjnej wspierającej etykę pracowniczą.
  • Podstawowe błędy zarządzania nasilające zachowania nieetyczne – jak ich unikać?
  • Kontrola – metody i skutki. Bezkarność a nadmierna kontrola – jak znaleźć złoty środek?
  • Skuteczna reakcja przełożonego na przypadki naruszeń etyki urzędniczej.
  • Sygnalizowanie nieprawidłowości – możliwości i ograniczenia.