Zakres szkolenia
EtykaTytuł szkolenia
Dylematy etyczne w pracy urzędnika – warsztaty
Termin
24.10.2017
Czas trwania
8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
WarsztatyLiczba uczestników
16Koszt
570.00 PLNAdresat
- doradcy etyczni
- koordynatorzy Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji
- urzędnicy odpowiedzialni za tworzenie procedur antykorupcyjnych
- urzędnicy odpowiedzialni za systemy powiadamiania o nieprawidłowościach, urzędnicy zarządzający zespołami pracowniczymi
Cele
Zdobycie wiedzy praktycznej i umiejętności z zakresu kształtowania i promocji etyki urzędniczej.
Efekty szkolenia
Uczestnicy będą znali:
- przykłady najczęstszych sytuacji wyzwań etycznych spotykanych w służbie cywilnej
- metody wspierania urzędników, zarówno stopnia podstawowego jak
- i zarządczego, w sytuacji wyzwań etycznych
- metody promowania etyki urzędniczej i zapobiegania sytuacjom nieetycznym
Uczestnicy będą potrafić:
- rozpoznawać sytuacje potencjalnych wyzwań etycznych
- pomagać urzędnikom w rozstrzyganiu wątpliwości
- tworzyć skuteczne procedury proetyczne i antykorupcyjne dla zespołów i instytucji
- wspierać zarządzających w skutecznym zapobieganiu zachowaniom nieetycznym
Program
-
Przyczyny zachowań niezgodnych z etyką urzędniczą. Kiedy i dlaczego uczciwi ludzie kradną?
- konflikt motywu wartości z motywem korzyści własnej,
- sytuacja wyboru między korzyścią własną a wartościami służby cywilnej w pracy urzędnika państwowego,
- usprawiedliwienia społecznie uzgadniane jako metoda uzyskania przyzwolenia społecznego na czyny nieetyczne
- Etyka pracownicza w administracji państwowej.
- Przykłady sytuacji mogących prowadzić do naruszania zasady etyki urzędniczej – specyficzne przypadki
-
„Granice wdzięczności” – prawo a zwyczaje i przyzwolenie społeczne.
- elementy prawa pracy i przepisów antykorupcyjnych potrzebnych urzędnikom, w codziennej pracy
- połączenie metod systemowych z wiedzą o zjawiskach społecznych
- Tworzenie skutecznych polityk i procedur wewnętrznych.
- Metody radzenia sobie w sytuacjach wątpliwych etycznie.
- Zarządzanie i rola przełożonego we wzmacnianiu etyki pracowniczej i zapobieganiu korupcji.
- Budowanie kultury organizacyjnej wspierającej etykę pracowniczą.
- Podstawowe błędy zarządzania nasilające zachowania nieetyczne – jak ich unikać?
- Kontrola – metody i skutki. Bezkarność a nadmierna kontrola – jak znaleźć złoty środek?
- Skuteczna reakcja przełożonego na przypadki naruszeń etyki urzędniczej.
- Sygnalizowanie nieprawidłowości – możliwości i ograniczenia.