Tytuł szkolenia

AKADEMIA ZAKUPÓW PUBLICZNYCH (AZP)

Termin

30-10-2025, 31-10-2025

Termin

30.10.2025 - 27.03.2026

Czas trwania

godz. 9.00-16.00, tj. 18 dni szkoleniowych (144 godz. dydaktyczne)

Forma zajęć

stacjonarne

Liczba uczestników

30

Koszt

2700.00 PLN

Prowadzący

Dariusz Koba

Adresat

pracownicy instytucji zamawiających każdego rodzaju oraz inne osoby poszukujące dogłębnej wiedzy z zakresu zamówień publicznych, którzy posiadają już dobrą znajomość przepisów prawa zamówień publicznych

Cele

  • wyposażenie absolwenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do przygotowania i prowadzenia postępowań w sposób maksymalizujący prawdopodobieństwo osiągnięcia zakładanych rezultatów udzielanego zamówienia

Efekty szkolenia

absolwent Akademii:

  • rozumie rolę nabywców w zapewnieniu racjonalnego, biznesowego podejścia do zamówień publicznych rozumianych jako całościowy proces od zdefiniowania potrzeby do jej zaspokojenia
  • posiada umiejętność współpracy z pracownikami komórek merytorycznych w celu określenia warunków zamówienia pozwalających na zgodne z prawem osiągnięcie celów merytorycznych zamówienia
  • rozumie cele i ograniczenia funkcjonowania wykonawców i posiada umiejętność współpracy z wykonawcami dla wypracowania warunków zamówienia pozwalających na jego wykonanie na najlepszych warunkach rynkowych
  • posiada umiejętność podejmowania i uzasadniania właściwych decyzji w trakcie przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia oraz w trakcie jego realizacji
  • posiada znajomość dobrych i złych  praktyk stosowanych w przeszłości i jest w stanie wnieść wartość dodaną do wypracowania nowych dobrych praktyk w zakresie zamówień publicznych

Program

Moduł I Wprowadzenie. Istota zamówień publicznych (2 dni)

  • Cele zamówień publicznych
    • Efektywność gospodarowania środkami publicznymi
      • Wydatki celowe i oszczędne
      • Maksymalizacja efektów
      • Optymalny dobór metod i środków
    • Realizacja polityki zakupowej państwa
      • Innowacje
      • Wsparcie MSP
      • Zielone zamówienia
      • Aspekty społeczne
      • Elektronizacja
    • Przeciwdziałanie zjawiskom negatywnym
      • Zasady etyczne w zamówieniach publicznych (compliance)
      • Przeciwdziałanie konfliktom interesów
      • Zasady wykrywania nadużyć
    • Zapewnienie dostępu do zamówień w ramach rynku wewnętrznego UE: swoboda przepływu osób, towarów, kapitału, swoboda prowadzenia działalności
  • Pzp w systemie prawa
    • Prawo publiczne czy prywatne? Imperium a dominium, postępowanie administracyjne a postępowanie cywilne
    • Ustawa Pzp jako zbiór praw podmiotowych wykonawców
    • Stosowanie wykładni „co nie jest zakazane – jest dozwolone” i jej ograniczenia
  • Zasady udzielenia zamówień
    • Zasady Pzp
      • Równe traktowanie
      • Uczciwa konkurencja
      • Przejrzystość
      • Proporcjonalność
      • Efektywność
    • Zasada wzajemnego uznawania
    • Zasady kodeksowe: zasady współżycia społecznego, uczciwość kupiecka, nie wykorzystywanie pozycji dominującej
  • Zamówienia publiczne w organizacji
    • Cele i zadania instytucji zamawiającej i jej komórek organizacyjnych
    • Rola komórki zamówień publicznych
      • Realizacja celów zakupowych organizacji
      • Wyodrębnienie komórki zamówień publicznych i jej umiejscowienie w strukturze
      • Współpraca z klientami wewnętrznymi
      • Współpraca z wykonawcami
      • Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)
      • Bezpieczeństwo, ryzyko
    • Komisja przetargowa jako zespół zadaniowy
      • Rodzaje komisji przetargowych
      • Zakresy czynności komisji
      • Skład komisji, rola poszczególnych członków
      • Współpraca członków komisji
      • Kupcy (nabywcy), dwójki (tandemy) zakupowe
  • Opracowanie polityki zakupowej organizacji (warsztat umiejętności)

Moduł II Szacowanie wartości zamówienia. Planowanie. Strategie zakupowe (2 dni)

  • Szacowanie wartości zamówienia
    • Pojedyncze zamówienie
    • Dostawy podobne: „jeden cel” i „jeden sklep”
    • Usługi
    • Roboty budowlane
      • Pojęcie obiektu budowlanego
      • Wartość kosztorysowa a wartość zamówienia
    • Maksymalna wartość zobowiązania
  • Planowanie zamówień
    • Horyzont czasowy planowania wydatków
    • Plan zamówień a plan finansowy
  • Centralizacja i decentralizacja zamówień
    • Centralizacja
      • Centralizacja: zapotrzebowania, zamawiania, kupowania
      • Koncentracja a centralizacja
      • Narzędzia centralizacji: konsorcja zamawiających, centralny zamawiający, grupy zakupowe
    • Decentralizacja
      • Zamówienia udzielane przez jednostki organizacyjne
      • Dzielenie zamówień
      • Oferty częściowe, polityka rabatowa
  • Analiza rynku. Współpraca z wykonawcami
    • Źródła wiedzy o potencjalnych wykonawcach
    • Wstępne konsultacje rynkowe
    • Analiza ryzyka związanego z wykonawcami
    • Kategoryzacja wykonawców
    • Ocena wykonawców
    • Zarządzanie relacjami z wykonawcami (SRM)
  • Strategie zarządzania kategorią
    • Drzewo kategorii zakupowych
    • Analiza zamówień metodą ABC
    • Analiza XYZ
    • Macierz Kraljica
    • TCO
    • 5 sił Portera
  • Opracowanie strategii zarządzania kategorią zakupową (warsztat umiejętności)

Moduł III Analiza przedwdrożeniowa. Przygotowanie postępowania. Wybór trybu (2 dni)

  • Analiza potrzeb i wymagań
    • Identyfikacja potrzeb i definiowanie celów
    • Analiza kosztów i korzyści
    • Wybór sposobu zaspokojenia potrzeb
      • Wykonanie siłami własnymi (make or buy)
      • Koncesja – PPP – zamówienie publiczne - outsourcing
    • Analiza ryzyka
  • Przedmiot zamówienia
    • Opis przedmiotu zamówienia
      • Opis techniczny
      • Opis funkcjonalny
    • Trwałość relacji z wykonawcami a konkurencyjność i efektywność
      • Zakres podstawowy i warunkowy
      • Umowy wieloletnie z możliwością rozwiązania
      • Opcje
      • Umowy ramowe
      • System kwalifikowania
      • DSZ
  • Tryby udzielania zamówienia
    • Formalne i merytoryczne przesłanki wyboru trybu
    • Konkurs

Moduł IV Opracowanie dokumentów zamówienia. Zamówienia strategiczne. Elektronizacja (2 dni)

  • Sporządzanie dokumentów zamówienia
    • Ogłoszenia
    • Specyfikacja warunków zamówienia
    • Opis potrzeb i wymagań
  • Klauzule społeczne
  • Zielone zamówienia
  • Przebieg postępowań
  • Stosowanie narzędzi elektronicznych
    • Portale zakupowe
    • Aukcja i licytacja
    • E-katalogi i inne formy e-zamówień

Moduł V Kwalifikacja wykonawców (2 dni)

  • Kwalifikacja wykonawców        
    • Swoboda dostępu do zamówień a wiarygodność wykonawcy
    • Podstawy wykluczenia
    • Warunki udziału
      • Uprawnienia do występowania w obrocie
      • Uprawnienia do prowadzenia działalności
      • Zdolności techniczne i zawodowe
      • Sytuacja ekonomiczna i finansowa
    • Podmiotowe środki dowodowe
    • Prekwalifikacja, kryteria selekcji
    • Potwierdzenie kwalifikacji
      • Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie
      • Możliwość polegania na potencjale podmiotów trzecich

Moduł VI Wybór najkorzystniejszej oferty (2 dni)

  • Badanie ofert
    • Składanie i otwarcie ofert
    • Wyjaśnianie i poprawianie treści oferty
    • Przesłanki odrzucenia oferty
    • Rażąco niskie ceny
  • Kryteria oceny ofert
    • Podstawowe zasady odnoszące się do oceny ofert
    • Strategie i zasady wyboru oferty
    • Rodzaje kryteriów ze względu na przedmiot oceny
    • Dobór kryteriów i ich wag Procesem Hierarchii Analitycznej (warsztat umiejętności)
    • Zasady oceny ofert: kryteria wymierne i niewymierne
  • Zakończenie postępowania

Moduł VII Umowy w sprawie zamówień publicznych. Analiza powdrożeniowa (2 dni)

  • Umowy w sprawach zamówień publicznych na tle kodeksu cywilnego
    • Zasada swobody umów i jej ograniczenia wynikające z ustawy Pzp – klauzule abuzywne
    • Typy umów
    • Istotne postanowienia umowy: kto, co, komu, kiedy, za ile
    • Odbiory, płatności, pokwitowanie
    • Gwarancja, rękojmia, zabezpieczenie należytego wykonania umowy
    • Kary umowne, odszkodowanie, odstąpienie od umowy
  • Tworzenie istotnych postanowień umowy
    • Umowy najkorzystniejsze ekonomicznie
      • Identyfikacja ryzyka i jego wycena
      • Przyporządkowanie ryzyka stronom umowy
    • Efektywne postanowienia umowy (warsztaty)
      • Przedmiot umowy: umowy starannego działania a umowy rezultatu, przedmiot określony co do gatunku a wskazanie marki, elastyczny zakres prac
      • Określenie wysokości wynagrodzenia/ceny: ryczałtowe, kosztorysowe, poprzez wskazanie podstaw, mieszane
      • Dostosowanie wynagrodzenia/ceny do zmieniających się warunków
    • Podwykonawstwo
  • Zmiana umowy
    • Zasada niezmienności umów i jej rola w systemie zamówień
    • Dopuszczalny zakres zmian umów i ewolucja przepisów w tym zakresie
    • Przewidywanie zmian umowy
  • Rozstrzyganie sporów
  • Analiza powdrożeniowa

Moduł VIII Zamówienie jako projekt (2 dni)

  • Zarządzanie projektami (warsztat umiejętności)

Moduł IX Komunikacja i negocjacje w zamówieniach publicznych (2 dni)

  • Trening negocjacyjny (warsztat umiejętności)