Tytuł szkolenia

ONLINE LIVE Mapowanie procesów w administracji rządowej i samorządowej – praktyczne aspekty zarządzania procesowego

Termin

24-05-2021, 25-05-2021, 26-05-2021

Termin

24-26.05.2021

Czas trwania

18 godziny dydaktyczne (3 dni szkoleniowe), godz. 9.00-14.00

Forma zajęć

wykład przy użyciu prezentacji multimedialnej, warsztaty komputerowe, ćwiczenia indywidualne, dyskusje i studia przypadków, cykl Kolba, action learning, burza mózgów

Liczba uczestników

20

Koszt

850.00 PLN

Prowadzący

dr Artur Bartoszewicz

Adresat

  • kadra średnia i wyższa kierownicza urzędów i ministerstw
  • pracownicy wszystkich komórek organizacyjnych odpowiedzialni m.in. za realizację działań i wsparcie realizacji procesów w organizacji

Cele

Przedstawienie metod i trybów mapowania procesów. Zdobycie przez uczestników szkolenia umiejętności zbierania danych dla celów mapowania i modelowania procesów. Zdobycie umiejętności identyfikowania obszarów problemowych i potencjału doskonalenia w istniejących w organizacji procesach. Zdobycie wiedzy o sposobach doskonalenia procesów i poprawie ich sprawności.

Efekty szkolenia

  • właściwe identyfikowanie i interpretowanie procesu w organizacji
  • rozumienie zasady zarządzania procesami
  • poznanie metod i technik mapowania procesów

Program

  • Mapowanie procesów, metody mapowania procesów oraz zastosowanie map procesów: mapa przepływu procesu, wykres rybia ość, wykres Pareto, histogram, analiza FMEA, SPC, Poka-yoke, metoda 5 WHY, TQM i inne.
  • Metody i techniki identyfikacji procesów zachodzących w organizacji, wybór procesów kluczowych dla funkcjonowania organizacji, optymalizacja procesowa;
  • Pojęcie strumienia wartości – czynności VA i NVA;
  • Mapowanie procesów z wykorzystaniem metod BPMN i VSM – analiza przykładowych map
  • Six Sigma – eliminowanie wariacji i poprawa sprawności (capability) procesów (mapowanie procesów metodą SIPOC, wykorzystywanie narzędzi statystycznej kontroli procesu SPC)
  • TOC - podstawy zarządzania operacyjnego – optymalizacja systemów, zasady priorytetyzacji i kolejkowania zadań, identyfikowanie tzw. „bottlenecks” w procesach
  • Analiza i weryfikacja procesów (procesy zarządcze, operacyjne, wspomagające) wraz ze zidentyfikowaniem i opracowaniem mierników i produktów procesów
  • Przygotowanie szczegółowych map procesów/ procedur postępowania - określenie obszarów
  • Znaczenie symboli wykorzystywanych do tworzenia map procesów w różnych metodach – BPMN i VSM
  • Diagramy procesów i workflow: diagramy przepływowe top-down; diagramy blokowe; activity charts; diagramy workflow; diagramy przepływowe cross-functional
  • Wyjaśnienie głównych elementów struktury diagramów procesów: przepływ produktów i usług; przepływ informacji; przepływ decyzji; punkty pomiaru efektywności
  • Analiza map inwentaryzujących procesy (present state) i map doskonalących procesy (future state) dla przykładowych procesów biznesowych
  • Identyfikacja i analiza ryzyk
  • Doskonalenie i wdrożenie działań naprawczych
  • Wdrożenie i określenie mechanizmów monitorowania skuteczności i efektywności procesów
  • Koordynacja procesu przygotowania i aktualizacji instrukcji wykonawczych – organizacja zespołu
  • Identyfikacja głównych elementów struktury procesów – diagram Żółwia: przepływu produktów i usług; zasobów; sposobów i punktów pomiaru efektywności
  • Identyfikowanie zasobów procesów i podprocesów: osobowych, technicznych/sprzętowych, informacyjnych i materiałowych
  • Obliczanie czasów cykli dla procesów i podprocesów
  • Analiza czasu dostępnego w poszczególnych procesach i podprocesach
  • Rysowanie map wybranych procesów
  • Doskonalenie przykładowego procesu
  • Wybór sposobów i punktów pomiaru efektywności i ustanowienie celów dla wybranych mierników – benchmarking i scorecards
  • Ustanowienie sposobów zbierania informacji o realizowanych wskaźnikach efektywności i ich dokumentowania – stosowanie narzędzi SPC
  • Stosowanie technik rozwiązywania problemów – diagramy Pareto-Lorenza, Ishikawy, metody ABC, Root Cause Analysis, 5Why, technika A3
  • Wdrażanie i podtrzymanie zmian, audyty procesów i Continous Improvement
  • Wybór sposobów i punktów pomiaru efektywności i ustanowienie celów dla wybranych mierników – benchmarking i scorecards;
  • Ustanowienie sposobów zbierania informacji o realizowanych wskaźnikach efektywności i ich dokumentowania – stosowanie narzędzi SPC
  • Stosowanie technik rozwiązywania problemów – diagramy Pareto-Lorenza, Ishikawy, metody ABC, Root Cause Analysis, 5Why, technika A3
  • Wdrażanie i podtrzymanie zmian, audyty procesów i Continous Improvement