Zakres szkolenia
Zarządzanie ludźmi i zespołamiTytuł szkolenia
Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w pracy? - warsztaty praktyczne z elementami negocjacji i mediacji
Termin
22-23.02.2022
Czas trwania
2 dni szkoleniowe, 16 godzin dydaktycznych (godz. 9.00-16.00)
Forma zajęć
Szkolenie onlineLiczba uczestników
16Koszt
650.00 PLNProwadzący
Barbara GańczaAdresat
kadra zarządzająca (dyrektorzy, managerowie, kierownicy)
Cele
Zwiększenie kompetencji w zakresie zarządzania konfliktem, poprzez usprawnienie właściwej komunikacji w środowisku pracy, przyjęcie postaw integracyjnych, wypracowanie strategicznych rozwiązań kierowniczych, stosowanie technik mediacji i negocjacji
Efekty szkolenia
Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił:
- rozpoznać sytuację przed-konfliktową i zdiagnozować konflikt.
- sprawnie kierować konfliktem.
- wykorzystywać praktyczne narzędzia by efektywnie zażegnać konflikt lub skutecznie rozwiązać już istniejący
- budować bezkonfliktową komunikację w zespole.
- rozwiązywać konflikty w relacji z pracownikami.
- neutralizować negatywne emocje związane z występowaniem i przebiegiem konfliktu
Program
1.Czym jest konflikt? – definicja, obszary, złożoność. 2. Etapy „życia” konfliktu”: a/ faza utajona- przyczyny b/ faza przed-konfliktowa- symptomy c/ faza powstawania negatywnych przekonań i emocji d/ faza jawnego konfliktu e/ faza po-konfliktowa f/ wyciszanie emocji 3. Rodzaje konfliktów w miejscu pracy a/ koło konfliktów wg Moore’a b/ konflikty występujące w zespole rozproszonym c/ najczęściej występujące przyczyny poszczególnych konfliktów - organizacyjne ( hierarchia, niezgodność wartości) - osobowościowe ( błędne przekonania, postrzeganie) - zewnętrzne - wewnętrzne 4.Sposoby diagnozowania konfliktu – arkusze pracy a/ narzędzia diagnozy b/ ocena etapu i skali konfliktu c/ dobór strategii rozwiązania konfliktu 5.Charakterystyka konfliktu przełożony – pracownik ( case study) a/ konflikt racji, hierarchiczny, nakładanie się konfliktów. 6.Specyfika konfliktu między współpracownikami/ między zespołami. a/ konflikt danych, b/ komunikacyjne, c/ relacji d/ wartości e/ interesów 7. Rodzaje reakcji na konflikt dla pracownika i przełożonego- praca w grupach a/ zarządzanie emocjami w konflikcie b/ arkusz emocji jako narzędzie pracy własnej c/ termometr „złości” i rola kotwicy w neutralizacji negatywnych emocji 8.Komunikacja pionowa i pozioma w pracy i jej rola w tworzeniu i rozwiązywaniu konfliktu. a/ bariery w komunikacji pionowej jako jedna z przyczyn generowania konfliktu b/ niewłaściwy przepływ informacji między pracownikami c/ eskalacja negatywnych komunikatów 9.Komunikacja w konflikcie a/ jakie mam mechanizmy obronne?( wypieranie, zaprzeczanie inne) b/ style komunikacji wg Hartmanna ( jak je rozpoznawać i jakich argumentów używać?) b/ pętla nawyku komunikacji- wdrażanie skutecznych komunikatów c/ komunikacja w konflikcie relacji- scenki d/ narzędzia komunikacyjne właściwego wyrażania problemu - parafraza, informacja zwrotna, gdybanie 10.Efektywne sposoby rozwiązywania poszczególnych konfliktów- praca warsztatowa. a/ konflikt pionowy ( poziom stanowiska) b/ konflikt poziomy ( poziom interesu) c/rozwiązania integratywne 11.Psychofizyczne skutki konfliktu a/ dla członka zespołu/ pracownika b/ dla całego zespołu c/ dla kadry zarządzającej/ przełożonego 12.Rola przełożonych w rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy pracownikami, zespołami. a/ systemy hierarchiczne i ich znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów b/ ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem c/ pozytywna funkcja konfliktów w zespole 13.Umiejętności osobiste przełożonego w rozwiązywaniu sytuacji trudnych. a/ radzenie sobie z oporem i konfliktem zespołowym b/ radzenie sobie z buntem c/ słowa, które przydają się w konfliktowych sytuacjach-praktyczne narzędzie 14.Zastosowanie mediacji w rozwiązywaniu konfliktu. a/ rola mediacji b/ kiedy mediacje są możliwe? c/ struktura spotkań mediacyjnych d/ etapy mediacji e/ efekty mediacji 15.Stosowanie negocjacji jako ostateczny sposób rozwiązania konfliktu. a/ przygotowanie do negocjacji a/ wygrana - przegrana- charakterystyka zachowań stron b/ wygrana - wygrana - jak ją osiągnąć? c/ zastosowanie kilku technik negocjacji- scenki d/ konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni 16. Regulacje prawne dotyczące rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy 17. Podsumowanie w formie praktycznych wniosków – katalog dobrych praktyk |