Zakres szkolenia

Kontrola i audyt

Tytuł szkolenia

Identyfikacja i analiza ryzyka w administracji w procesie kontroli zarządczej

Termin

19-11-2018, 20-11-2018

Termin

19-20.11.2018

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

Wykład przy użyciu prezentacji multimedialnej, warsztaty, ćwiczenia indywidualne, dyskusje i studia przypadków; Cykl Kolba; Action learning; Burza mózgów.

Liczba uczestników

25

Koszt

990.00 PLN

Prowadzący

dr Artur Bartoszewicz

Adresat

  • kadra kierownicza urzędów 
  • pracownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni m.in. za budżetowanie zadaniowe, kontrolę zarządczą i zarządzanie ryzykiem

Cele

Przedstawienie metodyki przeprowadzania analiz ryzyka w procesach podejmowania decyzji w administracji publicznej. Uczestnicy zostaną zapoznani z podstawami zasad i technikami zarządzania ryzykiem, w tym wymaganiami MF w zakresie kontroli zarządczej, ale również ze standardami światowymi. Zaprezentowane zostaną praktyczne przykłady metod i technik analitycznych służących identyfikacji i ocenie ryzyka. Przedmiot ma celu zbudowanie praktycznych umiejętności i kompetencji z obszaru projektowania i interpretacji systemu zarządzania ryzykiem oraz kształtowania kontroli zarządczej w administracji publicznej.

Efekty szkolenia

  • Właściwe identyfikowanie i interpretowanie zasady identyfikacji, analizy i zarządzania ryzykiem wg wybranych koncepcji i metodyk zarządczych;
  • Rozumienie zasady konstruowania systemu zarządzania ryzykiem w administracji publicznej;
  • Poznanie metod i technik analitycznych zgodnych z metodyką MF i KE oraz wybranych krajów UE.

Program

BLOK I Zarządzanie ryzykiem – wprowadzenie.

  • Ryzyko w administracji publicznej – podstawy prawne.
  • Podstawowe definicje: (ryzyko; czynniki ryzyka, waga ryzyka, zarządzanie ryzykiem).
  • Stany podejmowania decyzji - podejmowanie decyzji a ryzyko.
  • Ryzyko – różne określenia (kontekst) i kategorie ryzyka.
  • Typologia ryzyka.

BLOK II Cele i zasady zarządzania ryzykiem.

  • Zarządzanie ryzykiem jako obligatoryjny element kontroli zarządczej.
  • Standardy kontroli zarządczej.
  • Wskazówki Ministerstwa Finansów.
  • Koncepcje zarządzania ryzykiem wg COSO, FERMA, M_o_R – przegląd metod i technik.
  • Proces zarządzania ryzykiem (zarządzanie ryzykiem w projekcie wg PMBOK Guide, podejście do ryzyka wg PMI).

BLOK III Organizowanie procesu zarządzania ryzykiem

  • Cele i mierniki ich realizacji w jednostce organizacyjnej;
  • Identyfikacja ryzyka – czynniki wewnętrzne, zewnętrzne;
  • Źródła poszukiwań ryzyka w urzędzie/ministerstwie;
  • Metody i techniki identyfikacji ryzyka;
  • Ocena ryzyka (skutek, prawdopodobieństwo, istotność);
  • Mapa/macierz ryzyka (3x3, 5x5);
  • Rodzaje reakcji na ryzyko;
  • Monitoring ryzyka.

BLOK IV Metody identyfikacji i szacowania skutków ryzyka – warsztaty 

  • Burze mózgów i inne metody identyfikacji ryzyka.
  • Kwestionariusze – narzędzia analityczne.
  • Analiza potencjalnych strat – skutków zmaterializowania ryzyka.
  • Analiza środowiskowa.
  • Scenariusze zagrożeń.
  • Szacowanie prawdopodobieństwa.
  • Szacowanie skutków.
  • Mapowanie ryzyka.
  • Hierarchizacja ryzyk.
  • Określanie reakcji na ryzyko.

BLOK V Dokumentowanie zarządzania ryzykiem - warsztaty 

  • Polityka zarządzania ryzykiem w organizacji – administracji publicznej.
  • Rejestry i Mapy ryzyka.
  • Raportowanie.

BLOK VI Struktura zarządza ryzykiem

  • Budowa zespołu zarządzania ryzykiem w jednostce.
  • Monitorowanie i ewaluacja ryzyka.
  • Rola kierownika jednostki i pracowników,
  • Sposoby skutecznej i efektywnej koordynacji. 

BLOK VII Podsumowanie

  • Dlaczego należy zarządzać ryzykiem;
  • Przykłady dobrych praktyk zarządzania ryzykiem w administracji publicznej.