Zakres szkolenia
Akademia Zarządzania Projektami w Administracji Publicznej (AZPAP)Tytuł szkolenia
Akademia Zarządzania Projektami w Administracji Publicznej – Master Class. Organizacja Biura Portfela (PMO)
Termin
5-6.06.2024
Czas trwania
2-dniowe szkolenie (16 godzin dydaktycznych)
Forma zajęć
Stacjonarne konwersatorium połączone z warsztatami aktywizującymi związanymi z poszczególnymi aspektami tworzenia i działania PMOLiczba uczestników
20Koszt
1050.00 PLNProwadzący
dr hab. Paweł WyrozębskiAdresat
Szkolenie przeznaczone dla:
- Kierowników, członków komórek wspierających i koordynujących projekty w jednostkach administracji publicznej
- Kierowników średniego i wyższego szczebla, kierowników projektów, szefów zespołów projektowych osób zarządzających projektami (liderów/kierowników projektów)
Cele
- zapoznanie uczestników z działaniem Biur Portfela w organizacjach, zakresem realizowanych zadań i obszarami wsparcia dla portfeli, programów i projektów
- poznanie rekomendacji KPRM w zakresie organizacji Biura portfela
- najlepsze praktyki w zakresie regulaminów i wdrażania Biur portfeli oraz metodyk zarządzania projektami w administracji publicznej
- nabycie umiejętności analizy potrzeb i projektowania rozwiązań w zakresie organizacyjnego wsparcia dla realizacji projektów
Program
Pierwszy dzień
- Wprowadzenie do Biur Portfela
- Istota działania Biur Portfela w kontekście monitorowania portfela projektów strategicznych ma poziomie centralnym
- Uwarunkowania organizacyjne realizacji projektów w administracji publicznej
- Zarys koncepcji Biura Portfela i uzasadnienie problematyki
- Biura Portfela i inne typy biur zarządzania projektami (PMO)
- Doświadczenia Rządowego Biura Monitorowania Projektów jako PMO dla polskiej administracji publicznej
- Warsztat analizy regulaminów Biur Portfela wybranych jednostek centralnej administracji publicznej
- Proces uruchomienia Biur Portfela w jednostkach:
- Ocena stanu wyjściowego i definiowanie potrzeb,
- Analiza interesariuszy wdrożenia biura
- Projektowanie Biura Portfela, dobór formy i struktury organizacyjnej
- Planowanie działalności biura
- Utrzymanie działania Biura Portfela, zagrożenia i pułapki dla funkcjonującego Biura Portfela
Drugi dzień
- Zarządzanie portfelem projektów przez Biuro Portfela
- wdrażanie strategii przez portfele, programy i projekty,
- identyfikacja projektów
- ocena i priorytetyzacja projektów
- równoważenie i planowanie portfela projektów
- kontrola i monitorowanie portfela projektów
- Uruchomienie metodyki (regulaminu) zarządzania projektami przez Biuro Portfela w jednostce
- Inne zadania i funkcje Biura Portfela w organizacjach projektowych
- Funkcja zasobów ludzkich w projektach: rola kierowników projektów, dobór kierowników projektów, kompetencje zarządzania projektami i ich doskonalenie u personelu projektowego
- Rozwój zarządzania projektami: badanie dojrzałości projektowej organizacji,
- Zarządzanie wiedzą w projektach: uczenie się z projektów, techniki i narzędzia gromadzenia doświadczeń projektowych (lessons learned), zastosowanie metod zarządzania wiedzą w realizacji projektów;
- Administracyjne wsparcie projektów: biuro wsparcia projektu, zarządzanie dokumentacją projektową, archiwizacja projektów