Zakres szkolenia

Umiejętności

Tytuł szkolenia

Styl korespondencji urzędowej - poprawny, przyjazny, komunikatywny

Termin

11-06-2015, 12-06-2015

Czas trwania

godz. 10.00-17.00

Forma zajęć

elementy wykładu, pogadanka, prezentacja, ćwiczenia redakcyjne, rozmowa moderowana, elementy burzy mózgów

Liczba uczestników

15

Koszt

850.00 PLN

Adresat

  • pracownicy urzędów redagujący rozmaite pisma do odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych
  • pracownicy urzędów tworzący akty prawne
  • kadra kierownicza urzędów średniego szczebla
  • pracownicy urzędów zajmujący się obsługą obywateli

Cele

  • zwiększenie kompetencji językowych urzędników
  • przekazanie podstawowych informacji z zakresu stylistyki ze szczególnym uwzględnieniem stylu urzędowego
  • doskonalenie umiejętności praktycznego stosowania zasad komunikatywnego i poprawnego redagowania pism urzędowych

Efekty szkolenia

  • Styl urzędowy na tle innych odmian funkcjonalnych współczesnej polszczyzny; cel i temat pism urzędowych
  • Cechy stylu urzędowego – zalety i wady
  • Rola nadawcy i odbiorcy w komunikacji urzędowej
  • Cechy komunikatywnego stylu: jasność, prostota, zwięzłość, konstrukcyjność, konkretność, dynamiczność, stosowność
  • Jasność tekstu, czyli zrozumiałość – językowe środki wyrażania
  • Prostota, czyli przeciwieństwo zawiłości – językowe środki wyrażania
  • Zwięzłość, czyli treściwość
  • Konstrukcyjność, czyli spójność
  • Konkretność, czyli obrazowość
  • Dynamiczność, czyli działanie
  • Stosowność, czyli odpowiedniość
  • Rola poprawnego języka; błędy istotne z punktu widzenia zrozumiałości przekazu
  • Układ graficzny, czyli przejrzystość tekstu
  • Podsumowanie – najważniejsze cechy udanego tekstu urzędowego