Zakres szkolenia

Etyka

Tytuł szkolenia

ONLINE LIVE Bezpieczeństwo antykorupcyjne w administracji rządowej w okresie pandemii i recesji – wymiar osobisty i organizacyjny, czyli jak nie wpaść w kłopoty będąc uczciwym

Termin

23-09-2020

Termin

23.09.2020

Czas trwania

6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), 9.00-15.00

Forma zajęć

Wykład on-line, pytania, dyskusja

Liczba uczestników

20

Koszt

350.00 PLN

Prowadzący

Maciej Wnuk

Adresat

  • Decydenci i kierownicy w sektorze publicznym
  • Koordynatorzy systemów antykorupcyjnych, doradcy ds. etyki.
  • Osoby zajmujące stanowiska narażone na zagrożenia korupcyjne
  • Pełnomocnicy systemów zarządzania
  • Audytorzy wewnętrzni i kontrolerzy

Cele

Podniesienie praktycznych kompetencji w zakresie:

  • bezpieczeństwa osobistego w zakresie unikania zagrożeń korupcyjnych i etycznych oraz nieświadomego wikłania się w podejrzane sytuacje, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń okresu pandemii i recesji,
  • zapewnienia takiego bezpieczeństwa swoim szefom, współpracownikom i podwładnym,
  • wdrożenia rozwiązań na szczeblu urzędu / jednostki, zwiększających bezpieczeństwo prawne kierownictwa i pracowników oraz obniżających ryzyka

Efekty szkolenia

Podniesienie praktycznych kompetencji w zakresie:

  • bezpieczeństwa osobistego w zakresie unikania zagrożeń korupcyjnych i etycznych oraz nieświadomego wikłania się w podejrzane sytuacje, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń okresu pandemii i recesji,
  • zapewnienia takiego bezpieczeństwa swoim szefom, współpracownikom i podwładnym,
  • wdrożenia rozwiązań na szczeblu urzędu / jednostki, zwiększających bezpieczeństwo prawne kierownictwa i pracowników oraz obniżających ryzyka.

Program

Część 1 – poziom indywidualny

  1. Okres zwiększonego ryzyka korupcji i nadużyć :
    1. trójkąt nadużyć okresie pandemii i recesji,
    2. dodatkowe czynniki ryzyka
  2. Bezpieczeństwo osobiste :
    1. 10 pułapek prawa karnego – i jak ich unikać?
    2. przestępstwa korupcyjne i zasady odpowiedzialności karnej w sektorze publicznym,
    3. jak prawidłowo reagować na bezpośrednie próby korupcji?
    4. zasady prawidłowej komunikacji z interesariuszami - jak rozpoznawać sytuacje korupcjogenne, jak nie zachęcać ani nie ułatwiać składania korupcyjnych propozycji?
    5. konflikt interesów: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany – czym jest i jak go unikać?
    6. prezenty, świadczenia, przysługi – gdzie kończy się uprzejmość, a zaczyna korupcja?
    7. częste pytania o konflikt interesów.

 

Część 2 – poziom organizacyjny

  1. Bezpieczeństwo współpracowników, przełożonych i podwładnych :
    1. cel działań na poziomie urzędu / jednostki,
    2. dlaczego uczciwi ludzie czasami robią nieuczciwe rzeczy?
    3. zarządzanie strachem, ryzykiem i przez wartości – skuteczność i ograniczenia
    4. świadomość i właściwa postawa wobec ryzyka,
    5. przywództwo formalne i faktyczne,
    6. właściwa komunikacja pionowa i pozioma,
  2. Rozwiązania na szczeblu organizacji, zwiększające bezpieczeństwo jednostki organizacyjnej i pracowników
    1. procedury i wymagania ustawowe
    2. Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji
    3. systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi w oparciu o ISO 37001,
    4. kluczowe rozwiązania i najczęstsze błędy w ich wdrażaniu, m.in.
      1. planowanie, koordynacja, zasoby,
      2. ocena kontekstu,
      3. zarządzanie ryzykiem korupcyjnym,
      4. kodeksy etyki i polityki prezentowe,
      5. kanały sygnalizowania i ochrona sygnalistów,
      6. postępowania wyjaśniające, 
      7. analiza oświadczeń o stanie majątkowym.
    5. dodatkowe procedury na czas pandemii i recesji,
    6. osłona antykorupcyjna - blaski i cienie współpracy ze służbami specjalnymi.
  3. Podsumowanie.