Zakres szkolenia

Komunikacja, relacje

Tytuł szkolenia

Dialog międzypokoleniowy – jak współpracować z różnymi pokoleniami

Termin

09-09-2019, 10-09-2019

Termin

9-10.09.2019

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

warsztat

Liczba uczestników

14

Koszt

890.00 PLN

Prowadzący

Dorota Jurzysta

Adresat

  • dla wszystkich, którzy pracują/będą pracowali z osobami z różnych pokoleń
  • dla wszystkich, którzy chcą poznać uwarunkowania i cechy charakterystyczne dla różnych pokoleń oraz poznać narzędzia poprawiające efektywność współpracy w zespołach o dużej rozpiętości wieku 

Cele

  • poznanie podstawowych różnic pomiędzy pokoleniami, poznanie i uświadomienie z jakimi pokoleniami współpracujemy (czyli Baby Boomers przez X, Y, do C)
  • poznanie sposobów, w jaki wartości organizacji i poszczególnych pracowników/pokoleń wspierają system zarządzania
  • identyfikacja i wstępna analiza skutków biznesowych zjawiska starzenia się społeczeństwa w wieku produkcyjnym (koncentracja na źródłach problemów)
  • określenie korzyści wynikających z zachowania ciągłości pokoleniowej i budowanie zespołów na bazie zróżnicowania wieku pracowników
  • budowanie kapitału społecznego- tworzenie powiązań między ludźmi, wykorzystywanie współpracy i zaufania aby  stworzyć nowe wartości
  • poznanie różnic w podejściu do pracy (i różnych jej aspektów) w różnych pokoleniach

Efekty szkolenia

  • zdobycie wiedzy jak wykorzystać kwalifikacje, kompetencje i umiejętności  pracowników, bo to one są ważne dla firmy, a nie wiek pracowników
  • dowiedzenie się jak tworzyć warunki umożliwiające maksymalne wykorzystanie atutów pracownika i neutralizowanie jego słabych stron związanych z wiekiem
  • zdobycie wiedzy jak tworzyć warunki do maksymalnego wykorzystania szans i możliwości wynikających ze współpracy pracowników w różnym wieku i jak minimalizować zagrożenia z tym związane
  • wypracowanie metod tworzenia warunków dla działania stabilnych, zintegrowanych, zmotywowanych i lojalnych zespołów pracowniczych

Program

  • Zespół – podstawowe informacje
    • cechy charakterystyczne
    • fazy budowania zespołu
    • kontrakt społeczny w zespole – na co się umawiamy świadomie a co nieświadomie przyjmujemy za pewnik
    • wbudowane modele pojęciowe – ograniczające stereotypy
  • Mozaika pokoleń – cztery pokolenia w pracy
    • cechy charakterystyczne poszczególnych pokoleń
    • różnice pomiędzy pokoleniami na poziomie fizyczności i na poziomie psychologicznym
    • „kanapka pokoleniowa” – jakie korzyści i zagrożenia niesie
  • Mistrz i uczeń
    • stosunek do autorytetów – całościowe kontra częściowe
    • czy w każdym pokoleniu działa efekt aureoli
    • sposoby uczenia się – zdobywania i przekazywania wiedzy
    • budowanie wiarygodności poprzez różnorodne zewnętrzne atrybuty wizerunku. 
    • koła liderskie Adaira – na czym powinien się skupić  kierownik zespołu międzypokoleniowego
  • Wartości jako filary budowania zespołu
    • doświadczenie kształtujące wartości poszczególnych pokoleń
    • 6 medali wartości wg de Bono
    • oczekiwania członków zespołu i firmy
    • mówimy to samo, myślimy co innego – jak uwspólniać wartości
  • Dialog międzypokoleniowy - rafy i bariery
    • komunikacja interpersonalna
    • savoir vivre w zespole – jakie zachowania są przyjmowane za akceptowalne dla poszczególnych pokoleń
    • czy kompetencje językowe mają znaczenie – esej czy SMS
    • bariery komunikacyjne w zespole międzypokoleniowym
  • Organizacja pracy wspierająca zespoły międzypokoleniowe
    • praca zespołowa – podstawy, cechy, zasady
    • techniki wymiany wiedzy i doświadczeń
    • mentoring odwrócony – zasady
    • podejście do zmian w firmie
      • zasady zarządzania swoimi zadaniami
      • elastyczność – co to znaczy w praktyce
      • tempo adaptacji – jak na nie wpływać
  • Budowanie kapitału społecznego jako element zarządzania zespołem w pracy
    • co jest ważne dla pracowników?
    • motywowanie poszczególnych pokoleń – tak samo czy inaczej?
    • społeczna odpowiedzialność firm – ważne dla otoczenia czy dla naszych pracowników